W dzisiejszych czasach, na całym świecie, w tym także w Polsce, normą jest używanie kart kredytowych i płacenie bez użycia gotówki. W samej Polsce, w zeszłym roku, działało już blisko milion terminali – w sklepach, restauracjach i wszelkiego rodzaju punktach usługowych. Niejednokrotnie bywa tak, że brak terminala skutkuje utratą klienta. Jesteśmy już tak przyzwyczajeni do ich obecności, właściwie wszędzie, że coraz częściej nie nosimy przy sobie pieniędzy, a jedynie kartę płatniczą lub nawet tylko telefon, którym także możemy aktualnie płacić. W poniższym artykule poruszymy zagadnienia związane z terminal płatniczy jak działa oraz tym, jak obsługiwać terminal.
Czym jest terminal płatniczy? Terminal płatniczy jak działa?
Terminal płatniczy (POS) to znane wszystkim niewielkie urządzenie elektroniczne, które pozwala na pośredniczenie w transakcjach bez użycia gotówki. Przyjmuje on płatności wykonywane nie tylko przy użyciu kart płatniczych, zarówno tradycyjnych jak i pozwalających na płacenie zbliżeniowe, ale także poprzez telefon i zapisane w nim dane naszych kart oraz specjalną aplikację zwaną BLIKiem.
Termin płatniczy – jak działa
Działanie terminala POS, bazuje na kontakcie z bankiem i opiera się na tzw. pośrednictwie centrum autoryzacyjnego. Aby terminal mógł przyjąć transakcje, sklep, czy każde inne miejsce gdzie dokonujemy płatności, musi posiadać połączenie z kasami fiskalnymi. Z reguły obecnie używa się opcji, w której połączenie z terminalem wymaga wciśnięcia tylko jednego klawisza na kasie, dzięki czemu na ekranie terminal POS pojawia się kwota jaką musimy zapłacić. Zbliżenie karty, telefonu lub podanie specjalnego kodu powoduje ponowne połączenie się z kasą fiskalną i po potwierdzeniu informacji o udanej transakcji, uzyskuje się pozwolenie na wydrukowanie paragonu fiskalnego. Podobnie w sytuacji kiedy płatność z jakiegokolwiek powodu została odrzucona – informacja trafia do kasy fiskalnej i pozwala sprzedawcy na zasugerowanie klientowi użycia innej metody płatności, ze względu na niemożliwość potwierdzenia dokonanej transakcji.
Jak obsługiwać terminal i jakie właściwie z niego korzystać?
Przy pomocy terminala POS można nie tylko płacić za zakupione towary lub świadczone usługi. Możemy z niego korzystać przy:
- wypłacaniu gotówki,
- doładowywaniu kart w telefonie,
- doładowywaniu punktów w programach lojalnościowych,
- płaceniu także w obcej walucie.
Rodzaje terminali – POS czy mPOS
Istnieją dwa rodzaje terminali – tradycyjny, znany nam już POS i mobilny mPOS. Wybór zależy od charakteru działalności. Zwykły POS sprawdzi się w miejscach gdzie płacimy zwykle w jednym konkretnym miejscu. Przykładem może być recepcja w hotelu czy gabinecie lekarskim. mPOS to dobry wybór w restauracji, czy sklepie gdzie jest kilka kas.
Istnieją jeszcze terminale w smartfonach czy na tabletach. Zainstalowane, określone oprogramowanie pozwala na łączenie się z kasą fiskalną. Jest to dobra opcja w momencie gdy mamy już mPOS i nie zależy nam na kupnie dodatkowych terminali, więc wybieramy ten nowoczesny i tańszy sposób obsługi płatności w naszej firmie.
Koszty posiadania terminala POS
Omawiając sytuacje w Polsce warto poruszyć temat programu „Polska Bezgotówkowa”. Ma on za zadanie wprowadzić coraz większą ilość terminali do obsługi obrotu bezgotówkowego w Polsce. Program ten pomaga przedsiębiorcom, dzięki udostępnianiu im darmowego terminala płatniczego i używania go za darmo przez 12 miesięcy, lub do momentu osiągnięcia obrotu w wysokości do 100 tysięcy złotych. 2020 rok to aż 300 tysięcy udostępnionych za darmo terminali i ponad 300 milionów transakcji bezgotówkowych.
Po okresie 1 roku terminal będzie kosztował konkretną sumę pieniędzy. Okres niepłacenia można jednak przedłużyć w wyjątkowych przypadkach, po spełnieniu odpowiednich warunków, do 24 miesięcy. Po tym czasie czeka nas, jako przedsiębiorców, tzw. opłata dzierżawcza.
Jak obsługiwać terminal?
Obsługa terminala POS może początkowo okazać się nieco trudna, nie jest to jednak w rzeczywistości nic skomplikowanego. Specjalne zabezpieczenia w nowoczesnych terminalach chronią osoby je obligujące przed popełnieniem błędów. Podłączenie w prawidłowy sposób terminala POS z kasą fiskalną to połowa sukcesu. Po tym kroku, głównym zadaniem obsługującego będzie wprowadzenie odpowiedniej kwoty do zapłaty na kasę fiskalną. Reszta to już zadanie odpowiedniego mechanizmu działania terminala w połączeniu z kasą. Dodatkową pracą przy obsłudze terminala jest prośba klienta o podanie PINu (jeśli jest taka konieczność) i wydrukowanie z kasy fiskalnej paragonu, po zakończeniu transakcji.
Posiadanie terminala w obecnych czasach jest nie tyle trendem, co koniecznością. Należy oczywiście liczyć się z tym, że brak posiadania terminala płatniczego może skutkować utratą, przynajmniej części potencjalnych klientów. W momencie wyboru rodzaju terminala musimy pamiętać, że kierujemy się po pierwsze rodzajem naszej działalności, po drugie tym, że opłata dzierżawcza różni się w zależności od banku, który będzie nasz terminal obsługiwał.
Zacznijmy od 12 miesięcznego okresu bezpłatnego terminala w programie „Polski Bezgotówkowej”, a potem przejrzyjmy poszczególne oferty. Bywa tak, że wiele banków często oferuje nie tylko korzystne warunki umowy, ale dodatkowo pełen serwis i pomoc w instalacji oraz procesie wprowadzania POS w naszym przedsiębiorstwie.
Źródło:
- Systemy Płatnicze i Rynek Płatności w Unii Europejskiej, Iwańczuk Anna, CeDeWu Sp. z o.o., 2011
Oj mega wygodna opcja. Teraz bezgotówkowe płatności to już codzienność 🙂 Sama często nie biorę ani portfela ani torebki tylko płacę telefonem lub zegarkiem 🙂 Myślę, że każdy punkt powinien mieć opcję płatności przez terminal 🙂