W programie lojalnościowym B2B strony łączą zupełnie inne relacje niż w programach B2C. Zarówno organizatorem, jak i uczestnikiem jest firma, która poszukuje dla siebie korzyści biznesowych. Nagrody w takich programach lojalnościowych mają często większą wartość niż w programach B2C. Jest to związane m.in. z mniejszą liczbą uczestników, większymi transakcjami, a także jeszcze większym znaczeniem relacji między przedsiębiorcami. Jakie nagrody skutecznie zachęcą klientów do udziału w programie lojalnościowym dla firm?

Branżowe nagrody rzeczowe w programie lojalnościowym B2B

Przedsiębiorca przed przystąpieniem do programu lojalnościowego bardzo szczegółowo analizuje korzyści, jakie wynikają z uczestnictwa. Dla niego ważne jest, aby wiązało się to nie tylko z oszczędnościami finansowymi, ale również stabilnością i gwarancją stałej współpracy i dostępu do potrzebnych produktów. Ponadto, nagrody traktuje jako zysk, uwzględnia w znaczącym stopniu ich funkcję praktyczną – jeśli coś mi się przyda w firmie i pozwoli zaoszczędzić na zakupie rzeczy, których potrzebuje dla siebie lub swoich pracowników, to mi się to opłaca.

Takie branżowe nagrody rzeczowe w swoim programie lojalnościowym B2B wybrała firma LIQUI MOLY – producent olejów silnikowych i chemii warsztatowej. Program był organizowany przy wsparciu dostawcy platformy do obsługi programu lojalnościowego Loyalty Starter. W katalogu nagród obok koszulek i ręczników znalazły kombinezony idealne dla pracowników warsztatów samochodowych, a także bluzy i kurtki, które również mogą uzupełniać ich firmowe stroje w okresie jesienno-zimowym.

Programy lojalnościowe B2B z luksusowymi nagrodami

Niektóre firmy traktują program lojalnościowy z jeszcze większym uwzględnieniem korzyści wynikających z budowania trwałych i silnych relacji biznesowych. Poza tym ważne jest dla nich poczucie wyjątkowości, jakiego doświadcza uczestnik programu. Nagrodami o dużej wartości udowadnia, że klient jest dla niego kimś naprawdę ważny. Docenia w ten sposób jego zaangażowanie i jednocześnie dziękuje za zaufanie i lojalność. W relacjach biznesowych taka wzajemna wdzięczność ma duży wpływ na relacje, jakie nawiązują się pomiędzy przedsiębiorcami. Są one budowane nie tylko na korzyściach finansowych, ale również na zrozumieniu i wsparciu.

Takimi nagrodami mogą być różnego rodzaju zagraniczne wycieczki czy konferencje. Ponadto są to m.in. sprzęt elektroniczny, vouchery na zabiegi medyczne i kosmetyczne, a także galanteria skórzana i biżuteria. To nie są jednak nagrody uniwersalne. Muszą być dopasowane odpowiednio do grupy docelowej, która doceni nagrody o bardziej prywatnym charakterze.

Realne oszczędności w programach lojalnościowych dla firm

Przedsiębiorca uczestnictwo w programie lojalnościowym analizuje pod względem korzyści materialnych i biznesowych. Zależy mu na stabilności współpracy, ale też na konkurencyjnych cenach, które pozwolą mu zoptymalizować wydatki. Dobrym pomysłem więc jest uruchomienie programu lojalnościowego typu cash back.

W takich programach lojalnościowych B2B uczestnicy otrzymują częściowy zwrot swoich wydatków do wykorzystania na kolejne zakupy. Mogą również zebrać większą kwotę, aby w przyszłości pokryć w całości koszty jednego zamówienia. Zwrot może mieć dowolną wartość – 10%, 20% lub więcej w zależności od zasad programu. Przykładowo, uczestnik programu może otrzymywać zwrot 20% za każde wydane 1000 zł. Jeśli złoży zamówienie na kwotę 3000 zł, to otrzyma zwrot 600 zł. O taką kwotę obniży swoje kolejne zakupy. Klient dostrzega realną, a co też ważne natychmiastową korzyść. Uczestnictwo w programie lojalnościowym oznacza dla niego oszczędności finansowe.

Nagrody specjalne w loteriach i konkursach

Chcąc zmotywować jeszcze bardziej uczestników programu lojalnościowego do wzmożonej aktywności, firmy organizują dodatkowe loterie i konkursy. Przykładem takiego programu lojalnościowego jest ABE Travel Club organizowany przez hurtownie artykułów spożywczych ABE Dystrybucja. W ramach programu firma zorganizowała konkurs, w którym nagrodą był udział w konferencji w Polsce, Maroko lub na Sri Lance, a przy okazji fantastyczna przygoda.

Dla uczestnika programu to dodatkowa duża motywacja. Wyjazd i konferencja to okazja do bliższego poznania partnera biznesowego, rozmów o swoich celach, a także nawiązania bliższych relacji i tym samym możliwość ustalenia lepszych warunków współpracy. Ponadto ma on szansę zobaczyć nowe miejsca i spędzić aktywnie kilka dni. Ma też poczucie wyróżnienia, co dodatkowo wpływa na pozytywne postrzeganie firmy.

Wybór nagród dla programy lojalnościowego zależy przede wszystkim od branży, grupy docelowej i celu działań marketingowych. W biznesie nagrody najczęściej są traktowane w kontekście korzyści dla firmy – mniej płacę za towar, otrzymuję sprzęt i akcesoria dla pracowników potrzebne do wykonywania przez nich swoich obowiązków czy też edukuje siebie i swój zespół. Zdarza się jednak, że nagroda ma bardziej prywatny charakter, co może się sprawdzić w branżach premium. Wybierając więc nagrody do programu lojalnościowego B2B, zastanów się, jaką wartość będą miały dla klienta i co dzięki nim on zyska.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

s

Strona korzysta z plików cookies, aby korzystać z naszego portalu zaakceptuj - politykę prywatności.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close