W programie lojalnościowym B2B strony łączą zupełnie inne relacje niż w programach B2C. Zarówno organizatorem, jak i uczestnikiem jest firma, która poszukuje dla siebie korzyści biznesowych. Nagrody w takich programach lojalnościowych mają często większą wartość niż w programach B2C. Jest to związane m.in. z mniejszą liczbą uczestników, większymi transakcjami, a także jeszcze większym znaczeniem relacji między przedsiębiorcami. Jakie nagrody skutecznie zachęcą klientów do udziału w programie lojalnościowym dla firm?
Branżowe nagrody rzeczowe w programie lojalnościowym B2B
Przedsiębiorca przed przystąpieniem do programu lojalnościowego bardzo szczegółowo analizuje korzyści, jakie wynikają z uczestnictwa. Dla niego ważne jest, aby wiązało się to nie tylko z oszczędnościami finansowymi, ale również stabilnością i gwarancją stałej współpracy i dostępu do potrzebnych produktów. Ponadto, nagrody traktuje jako zysk, uwzględnia w znaczącym stopniu ich funkcję praktyczną – jeśli coś mi się przyda w firmie i pozwoli zaoszczędzić na zakupie rzeczy, których potrzebuje dla siebie lub swoich pracowników, to mi się to opłaca.
Takie branżowe nagrody rzeczowe w swoim programie lojalnościowym B2B wybrała firma LIQUI MOLY – producent olejów silnikowych i chemii warsztatowej. Program był organizowany przy wsparciu dostawcy platformy do obsługi programu lojalnościowego Loyalty Starter. W katalogu nagród obok koszulek i ręczników znalazły kombinezony idealne dla pracowników warsztatów samochodowych, a także bluzy i kurtki, które również mogą uzupełniać ich firmowe stroje w okresie jesienno-zimowym.
Programy lojalnościowe B2B z luksusowymi nagrodami
Niektóre firmy traktują program lojalnościowy z jeszcze większym uwzględnieniem korzyści wynikających z budowania trwałych i silnych relacji biznesowych. Poza tym ważne jest dla nich poczucie wyjątkowości, jakiego doświadcza uczestnik programu. Nagrodami o dużej wartości udowadnia, że klient jest dla niego kimś naprawdę ważny. Docenia w ten sposób jego zaangażowanie i jednocześnie dziękuje za zaufanie i lojalność. W relacjach biznesowych taka wzajemna wdzięczność ma duży wpływ na relacje, jakie nawiązują się pomiędzy przedsiębiorcami. Są one budowane nie tylko na korzyściach finansowych, ale również na zrozumieniu i wsparciu.
Takimi nagrodami mogą być różnego rodzaju zagraniczne wycieczki czy konferencje. Ponadto są to m.in. sprzęt elektroniczny, vouchery na zabiegi medyczne i kosmetyczne, a także galanteria skórzana i biżuteria. To nie są jednak nagrody uniwersalne. Muszą być dopasowane odpowiednio do grupy docelowej, która doceni nagrody o bardziej prywatnym charakterze.
Realne oszczędności w programach lojalnościowych dla firm
Przedsiębiorca uczestnictwo w programie lojalnościowym analizuje pod względem korzyści materialnych i biznesowych. Zależy mu na stabilności współpracy, ale też na konkurencyjnych cenach, które pozwolą mu zoptymalizować wydatki. Dobrym pomysłem więc jest uruchomienie programu lojalnościowego typu cash back.
W takich programach lojalnościowych B2B uczestnicy otrzymują częściowy zwrot swoich wydatków do wykorzystania na kolejne zakupy. Mogą również zebrać większą kwotę, aby w przyszłości pokryć w całości koszty jednego zamówienia. Zwrot może mieć dowolną wartość – 10%, 20% lub więcej w zależności od zasad programu. Przykładowo, uczestnik programu może otrzymywać zwrot 20% za każde wydane 1000 zł. Jeśli złoży zamówienie na kwotę 3000 zł, to otrzyma zwrot 600 zł. O taką kwotę obniży swoje kolejne zakupy. Klient dostrzega realną, a co też ważne natychmiastową korzyść. Uczestnictwo w programie lojalnościowym oznacza dla niego oszczędności finansowe.
Nagrody specjalne w loteriach i konkursach
Chcąc zmotywować jeszcze bardziej uczestników programu lojalnościowego do wzmożonej aktywności, firmy organizują dodatkowe loterie i konkursy. Przykładem takiego programu lojalnościowego jest ABE Travel Club organizowany przez hurtownie artykułów spożywczych ABE Dystrybucja. W ramach programu firma zorganizowała konkurs, w którym nagrodą był udział w konferencji w Polsce, Maroko lub na Sri Lance, a przy okazji fantastyczna przygoda.
Dla uczestnika programu to dodatkowa duża motywacja. Wyjazd i konferencja to okazja do bliższego poznania partnera biznesowego, rozmów o swoich celach, a także nawiązania bliższych relacji i tym samym możliwość ustalenia lepszych warunków współpracy. Ponadto ma on szansę zobaczyć nowe miejsca i spędzić aktywnie kilka dni. Ma też poczucie wyróżnienia, co dodatkowo wpływa na pozytywne postrzeganie firmy.
Wybór nagród dla programy lojalnościowego zależy przede wszystkim od branży, grupy docelowej i celu działań marketingowych. W biznesie nagrody najczęściej są traktowane w kontekście korzyści dla firmy – mniej płacę za towar, otrzymuję sprzęt i akcesoria dla pracowników potrzebne do wykonywania przez nich swoich obowiązków czy też edukuje siebie i swój zespół. Zdarza się jednak, że nagroda ma bardziej prywatny charakter, co może się sprawdzić w branżach premium. Wybierając więc nagrody do programu lojalnościowego B2B, zastanów się, jaką wartość będą miały dla klienta i co dzięki nim on zyska.