Coraz częściej, zastanawiając się nad zakupem nowych ubrań, zamiast pójść do sklepu stacjonarnego, klienci decydują się na zakupy przez Internet, co oczywiście zauważyli sprzedawcy z tej branży. Sprzedaż Internetowa jest jednak obarczona dodatkowymi wymogami, w tym przygotowaniem ogólnych warunków umownych, jakimi jest Regulamin. W tym miejsce należy jednak zadać pytanie, czy działając w branży odzieżowej, potrzebujemy Regulamin sklepu internetowego odzieżowego, czy wystarczy nam jego klasyczna wersja – bez odniesienia się do kategorii oferowanych produktów?
Jak napisać regulamin sklepu internetowego?
W pierwszej kolejności, trzeba jednak zacząć od podstaw – czyli jak napisać regulamin sklepu internetowego? Aby to zrobić, trzeba najzwyczajniej zacząć go pisać, jednakże z uwzględnieniem wymogów prawnych, przepisów, odpowiedniego języka i nie tylko. Stąd też w tej branży pojawili się specjaliści, którzy pomogą Ci w jego przygotowaniu bądź też przygotują go sami w oparciu o Twoje wymogi i wskazówki.
Czy można skopiować regulamin sklepu internetowego?
Odpowiedź może być tylko jedna – NIE (chociaż fizycznie jest to możliwe). Co jednak istotne, kopiowanie gotowych regulaminów sklepów może narazić Cię na powielanie błędów innych, a w niektórych sytuacjach spowodować naruszenie praw autorskich, a co za tym idzie narazić Cię na odpowiedzialność finansową i nie tylko. Stąd też zalecamy, abyś skorzystał z pomocy specjalistów. Tym bardziej, że regulaminy sklepów internetowych odzieżowych, są przygotowywane na potrzeby znanych i silnych na rynku marek produktów, które przeznaczają znaczne środki na zapewnienie im odpowiedniego poziomu ochrony prawnej.
Specjalne wymogi dla regulaminu sklepu internetowego odzieżowego
Przechodząc jednak do meritum, co do zasady, regulamin takiego sklepu nie będzie co do zasady wprowadzenia dodatkowej treści do samego regulaminu. Co istotne, obarczony będzie licznymi wymogami faktycznymi, w zakresie znakowania jak i spełniania zasad bezpieczeństwa. Kilka z nich wskażę poniżej:
- Wymogi dot. oznakowania wyrobów włókienniczych:
-
- ogólny wymóg opatrzenia wyrobu włókienniczego (tekstylnego) etykietą / oznakowaniem zawierającym skład surowcowy produktu;
- informacje w zakresie składu surowcowego muszą być widoczne dla konsumenta przed dokonaniem zakupu, w tym również w przypadku zakupów dokonywanych drogą elektroniczną;
- rozporządzenie nr 1007/2011 przewiduje szczegółowe wymogi dot. sposobu uwidaczniania składu surowcowego (etykiety / oznakowania muszą być czytelne, trwałe, sporządzone w języku urzędowym kraju, w którym produkt jest udostępniany itp.), a także sztywne nazewnictwo określonych rodzajów włókien tekstylnych (zabronione jest stosowanie w opisie składu innych nazw niż podanych w załączniku do rozporządzenia);
*za spełnienie ww. wymogów odpowiada każdy sprzedawca w łańcuchu dostaw.
- Ogólne wymogi w zakresie bezpieczeństwa produktu wprowadzanego do obrotu:
-
- każdy dystrybutor musi działać z należytą starannością w celu zapewnienia bezpieczeństwa produktów, w szczególności przez niedostarczenie produktów, o których wie lub o których, zgodnie z posiadanymi informacjami i doświadczeniem zawodowym, powinien wiedzieć, że nie spełniają one wymagań bezpieczeństwa;
- każdy producent (zgodnie z ustawą m. in. wytwórca, jego przedstawiciel lub importer) obowiązany jest wprowadzać na rynek wyłącznie produkty bezpieczne oraz dostarczać konsumentom informacje w j. polskim niezbędne dla zapewnienia im możliwości oceny zagrożeń związanych z produktem oraz możliwości przeciwdziałania tym zagrożeniom itp.
Co istotne, pomimo braku obowiązku wprowadzania szczególnego rodzaju regulaminu sklepu internetowego odzieżowego, powinieneś rozważyć pomoc specjalisty w tym zakresie, który pomoże Ci w przygotowaniu dokumentów dla Twojego sklepu, ale również rozwieje wątpliwości w zakresie wymogów wskazanych powyżej.